sabiedrība

Logopēde: Bērniem arvien biežāk novērojami rakstīšanas un lasīšanas traucējumi

Bērniem arvien biežāk novērojami rakstīšanas un lasīšanas traucējumi, un šobrīd to īpatsvars varētu sasniegt pat 25% līdz 30%, intervijā “Rietumu radio” sacīja logopēde Baiba Trinīte.

Viņa arī norādīja, ka tieši “funkcionālas grūtības apgūt lasīšanu un rakstīšanu” bieži ir iemesls arī ļoti sliktajiem rezultātiem diagnosticējošajiem darbiem un eksāmeniem vēlākajās klasēs.

“Ja bērnam būs grūti lasīt un rakstīt, skolā neviens neievēros, cik viņš ir talantīgs kādā citā jomā,” sacīja Trinīte, uzsverot, ka iemesls sliktiem rezultātiem dažādos mācību priekšmetos var būt tieši valodas traucējumi. “Un mēs neievērojam bērna talantus, jo tie pazūd negatīvajā mākonī.”

Viņa pauda uzskatu, ka skolās jābūt nodrošinātai atbalsta sistēmai, un pedagogiem būtu jāsaprot problēmu cēloņi un jānodrošina bērnam atbalsts, turklāt ne tikai latviešu valodas stundās, bet pilnīgi visās mācību stundās, ģeogrāfiju, bioloģiju un matemātiku ieskaitot.

Logopēde arī norādīja uz vecāku līdzatbildību bērnu attīstībā.

“Vecākiem ir jābūt ļoti vērīgiem, un ir jāvēro, kā notiek bērna attīstība, jau sākot no pirmajiem mēnešiem,” sacīja Trinīte, uzsverot, ka vecākiem ar savu bērnu ir jāsarunājas. “Nav tā, ka bērns sāks runāt tikai tāpēc vien, ka viņš ir cilvēks. Jā, cilvēkiem atšķirībā no sunīšiem un kaķīšiem ir predispozīcija, ka mēs varētu runāt, taču bērnam valoda ir jādzird, un pirmais, ko vecāki varētu darīt, viņi varētu ar bērniem runāt.”

Arvien biežāk vecāki, vēloties izbrīvēt laiku sev, izvēlas iedot bērnam planšetdatoru vai telefonu, vai nosēdināt viņu pie televizora, sacīja Trinīte.

“Es neesmu pretinieks šādām ierīcēm, taču bērnam valoda neattīstīsies, ja viņš sēdēs ar planšeti rokās,” sacīja logopēde, norādot, ka pie ekrāna vecākiem būtu jāsēž kopā ar bērnu. “Ir kategoriski nepieņemami, ka bērns viens pats stundām ilgi sēž ar planšeti rokās.”

Kā skaidroja speciāliste, bērniem valoda attīstās pakāpeniski, un ir noteiktas lietas, kas bērnam jāprot sešu mēnešu vecumā, ir noteiktas lietas, kas jāprot 12 mēnešos.

Trīs gadu vecumā bērnam ir jārunā teikumos, savukārt piecu gadu vecumā visām dzimtās valodas skaņām būtu jābūt pareizi izrunātām, un tas ir svarīgs priekšnoteikums, lai iemācītos lasīt un rakstīt, sacīja Trinīte.

Categories: sabiedrība

Tagged as: , ,